بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صنايع دستي استان هرمزگان [آپدیت شد]

 صنايع دستي استان  هرمزگان [آپدیت شد]

 صنايع دستي استان هرمزگان 


به سبب جزایر گردشگری خود نظیر و یکی از گردشگرترین استان‌های ایران است. سوغات هرمزگان را صنایع‌دستی به خصوص صنایع دریایی و محصولات کشاورزی تشکیل داده است. این استان به مرکزیت شهر بندرعباس در جنوب کشور ایران و شمال تنگه‌ی هرمز قرار دارد. از معروف‌ترین سوغات هرمزگان می‌توان به خرما، میگو و ماهی، مرکبات و صنایع دریایی اشاره کرد. با «» همراه باشید تا در ادامه به معرفی کامل سوغات هرمزگان بپردازیم.

از آنجایی که این استان در کرانه‌های خلیج نیلگون فارس واقع شده است و شغل موروثی مردم این ناحیه ماهیگیری است؛ یکی از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین سوغات هرمزگان ماهی و میگو تلقی می‌شود. صید انواع ماهی مانند ماهی تن، ساردین، هامور، سنگسر، سرخو، میش و ... به دو روش مدرن و سنتی در بنادر هرمزگان صورت می‌گیرد و در تمامی شهرهای این استان در دسترس است.

استان هرمزگان به دلیل آب‌وهوای گرم و خشکش بستر مناسبی برای پرورش محصولاتی نظیر خرما است. خرمای هرمزگان قیمت مناسبی داشته و برای سوغات کالای ارزشمند و مناسبی است. خرمای این منطقه به دلیل کیفیت بالایش سهم بسیاری در صادرات را به خود اختصاص داده است. خرمای پیارم مرغوب‌ترین و گران‌ترین نوع خرما معروف به خرمای شکلاتی در شهر حاجی‌آباد استان هرمزگان تولید می‌شود که بخش اعظمی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است.


مرکبات بخش دیگری از سوغات استان هرمزگان را به خود اختصاص داده‌اند. مرکبات استان هرمزگان که شامل پرتقال، نارنگی، لیسبون، گریپ‌فروت، لیمو و نارنج است بیشتر در باغات بندرعباس تولید می‌شود و علاوه بر تأمین مصرف سالیانه‌ی مردم استان به نقاط دیگر نیز فرستاده می‌شود.

یکی از کمیاب‌ترین محصولاتی که می‌توانید در شهر بندرعباس پیدا کنید میوه‌ای است به نام گوآوا. این میوه‌ی کمیاب که تنها در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان یافت می‌شود کمتر به عنوان سوغات مورد استفاده است اما چرا زمانی که چنین میوه‌ی کمیاب و خوشمزه‌ای را پیدا کردیم لذت خوردنش را با بقیه شریک نشویم؟ گوآوا اصالتاً برزیلی است. این میوه از هرجهت مفید است. بهترین نوعش رنگ زردی دارد و از اواسط آبان ماه تا اواسط فروردین پیدا می‌شود. جوشانده‌ی پوست این میوه بهترین درمان برای درد معده است و مربایش حرف ندارد. خود میوه هم دوای درمان اسهال است. گوآوا را می‌توانید از نزدیکی بندر تهیه کنید.


با بیشتر آشنا شوید!

اما از محصولات کشاورزی هرمزگان که بگذریم به صنایع‌دستی استان می‌رسیم. صنایعی نظیر سوزن‌دوزی، حصیربافی سازه‌های دریایی، چنته بافی، گلابتون دوزی و سفال از رایج‌ترین هنرهای دستی استان هستند.

روستاهای اطراف بندرعباس و شهر میناب خاک مناسب را برای هنرمندان این دو شهر تأمین می‌کنند تا بتوانند به فعالیت سفالگری بپردازند. سفالگری در این دو شهرستان به ساخت اشیایی نظیر نوعی کوزه‌ی آب به نام جهله، قلیان، اسفندسوز، گلدان و ... ختم می‌شود.

صنایع حصیری نیز در استان هرمزگان جز سوغات معروف شناخته می‌شوند. نوعی زیرانداز به نام «تک»، نوعی سینی گرد و بزرگ به نام «سپ»، گلدان حصیری، ظرف میوه، ظرف نگهداری نان به نام «کفه» از محصولات حصری هرمزگان هستند که طرفداران زیادی دارند. حصیری بافی در استان هرمزگان با برگ درخت خرما رواج دارد البته در بعضی از مناطق به جای برگ خرما از نی هم در ساخت حصیر استفاده می‌کنند. میناب، بشاگرد و بندرلنگه از مناطقی هستند که زنان و دختران روستایی در آنجا به طور وسیعی به ساخت این صنایع حصیری مشغول‌اند.

صنایع دریایی هم جایگاه ویژه‌ای را در سوغات استان به خود اختصاص داده‌اند. صدف‌هایی که هنگام صید ماهی به دام می‌افتند و یا بقایای موجودات دریایی که در هنگتم جزر و مد به ساحل می‌آیند توسط ساکنین خوش‌ذوق استان جمع‌آوری می‌شوند و با آن‌ها اشیا متنوعی نظیر زیورآلات، مجسمه، تابلو برجسته، آویز، گلدان و ... ساخته می‌شود. شما می‌توانید این هنر دستی بی‌نظیر را در بازارچه‌های اطراف بندر به ‌وفور ببینید و خریداری کنید.

اگر به لباس محلی زنان استان هرمزگان نگاه کنید متوجه دوخت نوارهای طلایی نازکی روی پارچه‌ها می‌شوید. این نوع تزئین پارچه را گلابتون دوزی میگویند که بسیار در این منطقه رواج دارد. از این هنر بیشتر برای تزئین آستین‌های لباس، دور یقه، شلوار زنان، پشتی‌ها، سجاده و یا جلد قران استفاده می‌شود. لباس‌های گلابتون دوزی شده بیشتر برای همان منطقه کاربرد دارد اما مسافران می‌توانند لباس‌های راحتی گلابتون دوزی شده را برای استفاده در منزل تهیه کنند و یا حتی به عنوان سوغات برای دوستان خود ببرند.

سوزن‌دوزی هم یکی از هنرهای دستی زنانه است که بیشتر از هرمزگان در رونق دارد اما به وفور در منطقه‌ی وشاگرد به چشم می‌خورد. سوزن‌دوزی نوعی رودوزی پارچه است که نقوش آن ذهنی است و با رنگ‌های شاد انجام می‌گیرد.


فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده