مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه گرمابه پهنه [آپدیت شد]

موزه گرمابه پهنه [آپدیت شد]

موزه گرمابه پهنه

آدرس:سمنان، خیابان امام خمینی، روبروی بازار سمنان

تاریخ ثبت در آثار ملی ایران:30 دی 1353

موزه گرمابه پهنه یا گرمابه حضرت یکی از بناهای تاریخی سمنان است که نزدیک به ۶۰۰ سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد.

یکی از مورخان دوره قاجاریه به نام محمد حسن خان صنیع الدوله از این حمام دیدن نموده و متن کتیبه سر در حمام را در کتاب « مطلع الشمس» آورده است. به استناد این کتیبه، حمام مورد بحث در ماه شوال سال ۸۵۶ هجری قمری در عهد سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان، پادشاه دوره تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است.

حمام پهنه به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته و دو در ورودی آن برای ورود آقایان و خانم ها پیش بینی گردیده است. در مردانه که دارای دو صفه می باشد از سه طرف دارای کاشیکاری است در بالای در کتیبه ای از کاشی به رنگ سفید بر زمینه لاجوردی وجود دارد و در بالای آن علامت شیر و خورشید با کاشی های زرد رنگ در دو لچک و به صورت یک نیم دایره قرار دارد. در دو طرف در تصویر دو سرباز قاجار کاشی کاری شده است که در آن جمله «عمل زین العابدین سمنان ۱۳۳۰» به چشم می خورد.

حمام پهنه در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان شناسی مردم شناسی شد.

در ابتدای ورودی موزه سمنان به یک هشتی می رسیم که در آن علاوه بر فروش بلیط، عرضه بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات صورت می پذیرد، در ادامه مسیر فضای مربع شکلی با ابعاد تقریبی ۸ متر در ۸ متر قرار دارد که به وسیله طاق های ضربی موزون و عریضی مسقف شده است و در میان آن یک آبنمای زیبا به همراه کاشی کاری های متنوع است.

از این قسمت در مواقعی که نمایشگاهی موقت در محل موزه دایر می باشد به عنوان فضای نمایشگاهی استفاده می شود. در ادامه بعد از گذشتن از یک راهروی باریک و یک هشتی به صحن بزرگ گرمابه که سالن اصلی موزه است می رسیم.

این قسمت خود دارای چند قسمت جدا است. در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصر موزه ی سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله به دست آمده از تپه حصار دامغان می باشد قرار دارد. این اسکلت که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان منتقل یافته است. در کنار آن اشیاء و لوازمی به چشم می خورد که در هنگام مرگ کنار متوفی قرار داده اند. هدف اصلی از نمایش این اسکلت نشان دادن شیوه تدوین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد. این اسکلت با ضمائم آن در یک محفظه مکعبی شیشه ای قرار گرفته است.

در ویترین دیگری در ادامه مسیر اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد متعلق به تپه حصار قرار دارد این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر است. از دیگر آثار سفالین موجود در موزه ظروف به دست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان است، که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است.

در ویترین های بعدی اشیاء دوران اسلامی شامل ظروف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه‌های تاریخی استان سمنان دیده می‌ شود.

در بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است، اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد. پس از آن وسایل و آلات روشنایی وجود دارد. در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل‌ مهره‌های شانس و … دیده می شود. در ویترین انتهایی ابزار و آلات استعمال دخانیات مثل چپق، دسته چپق، سرچپق کیسه توتون و … دیده می‌ شود.

بیشتر بازدید کنندگان کسانی هستند که در ادامه راسته بازار اصلی شهر به سردر موزه رسیدند و اصلی ترین مخاطبان موزه سمنان دانشجویان رشته های مختلف در سطح استان و کشور هستند که برای تکمیل پروژه های تحصیلی به مکان موزه مراجعه می‌ کنند.

حمام پهنه در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شد. این اثر در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۱۰۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده