مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز

  • موزه آذربایجان تبریز، دومین موزه برتر باستان شناسی ایران است و یکی از ده جاذبه برتر تبریز است.
  • مجموعه ای بی نظیر از سکه های تاریخی از دوران هخامنشی تا دوره قاجار را در خود جای داده است.
  • زیربنای موزه آذربایجان تبریز 2400 مترمربع بوده و دارای سه طبقه و یک سالن نمایش در هر طبقه به ابعاد 37 در 12 متر، چند اتاق اداری و کتابخانه است.
  • بنای موزه آذربایجان بر اساس نقشه تنظیمی باستان‌ شناسی فرانسوی به نام «آندره گدار» با الهام از سبک معماری محلی در آذربایجان ایران تهیه و ترسیم اسماعیل دیباج احداث شده است.

موزه آذربایجان تبریز

 

تاریخچه ایجاد موزه در شهر تبریز به سال‌های 1306 و 1307 هجری شمسی باز می‌ گردد. در این سال‌ها نمایشگاهی از سکه‌ های مکشوفه در تبریز در محل سالن کتابخانه تربیت بر پا شد. پس از برگزاری این نمایشگاه، تلاش‌های زیادی از جانب جمعی از فرهنگ‌ دوستان برای راه‌ اندازی موزه‌ ای جامع در تبریز صورت گرفت و در اثر این تلاش‌ ها و در اردیبهشت ماه سال 1337 موزه آذربایجان بنیان گذاشته شد.

دومین موزه برتر باستان شناسی ایران است.یکی از ده جاذبه برتر تبریز است.

موزه آذربایجان تبریز | گردشگری تبریز

در سال 1341 خورشیدی کار احداث بنایی با سه باب تالار به اتمام رسید و در مهرماه همان سال افتتاح شد. اگرچه طرح تاسیس موزه آذربایجان مدت زیادی طول کشید، ولی در این فاصله برگزاری نمایشگاه‌ های آثار تاریخی و هنری در شهر کهن تبریز ادامه داشت؛ از جمله این نمایشگاه‌ ها می‌ توان به نمایشگاه 202 اثر تاریخی متعلق به موزه ایران باستان در سال 1336 یا نمایشگاه آثار و اشیای تاریخی تبریز در دبیرستان نجات اشاره کرد.

دومین موزه برتر باستان شناسی ایران است.یکی از ده جاذبه برتر تبریز است.

موزه آذربایجان تبریز از جاذبه های گردشگری تبریز

غرفه باستان‌ شناسی: آثاری که در این بخش به نمایش درآمده بودند را هیات حفاری تپه حسنلو و مردم مختلف به موزه اهدا کرده بودند. در این بخش سکه‌ های ادوار مختلف تاریخ ایران، آثار سفالی و مفرغی مکشوفه از تپه حسنلو، ظروف چینی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و غیر از آن در این قسمت نمایش داده می شدند.

غرفه مشروطیت: مجسمه نیم‌ تنه ستارخان سردار ملی، لوازم‌ التحریر مرحوم ثقة الاسلام، اسلحه کمری ستارخان، تابلوهایی از عکس‌ های دوران مشروطه و غیر از آن در این غرفه قرار داشت.

غرفه مردم‌ شناسی و هنرهای ملی: آثار این غرفه اهدایی اداره موزه‌ ها و فرهنگ عامه هنرهای زیبای کشور به موزه آذربایجان بود که شامل پارچه‌ های دست‌ باف ایرانی (زری و مخملی) لباس‌ های محلی و غیر از آن می شد.

احداث ساختمان اصلی چهار سال طول کشید و انتظارها برای افتتاح آن در یازدهم مهر سال 1341 به پایان رسید. این بنای تماشایی با هنر و کار حاجی ابوالقاسم معمار، یکی از معماران شهیر تبریز به سرانجام رسید.

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

 

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده