مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل


  • میدان عالی قاپوی اردبیل حمامی به نام  حمام آقانقی در دوره پیش از صفویه و نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری داشت که امروز به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.
  • این حمام را فردی به نام ظهیرالاسلام در دوره ایلخانی ساخته و ۲۰۰ سال بعد الحاقاتی به آن اضافه شده و بالاخره در زمان قاجار فردی به نام آقانقی مؤتمن الرعایا حمام را خریداری کرد و مرمت و بازسازی کرد. از همین روست که حمام به هر دو نام معروف است.

موزه مردم شناسی اردبیل

در سال ۱۳۷۸ این حمام را میراث فرهنگی خریداری و بازسازی کرد و در نهایت هم موزه مردم شناسی این اقدام را انجام داد. حمام های تاریخی اردبیل به جهت توجه ویژه مردم این منطقه به پاکیزگی و نظافت اهمیت ویژه ای دارند چراکه به سادگی می تواند سرگذشت تاریخی این منطقه را از قرنها پیش بازگو کند.

موزه مردم‌شناسی اردبیل,حمام آقانقی,گردشگری اردبیل,اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل

در موزه مردم شناسی اردبیل 33 نوع مجسمه با پوشش محلی و آیینی مردم استان اردبیل به نمایش در آمده که در حالتهای مختلف هر یک بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم این استان را بیان می کنند.

این موزه محل مناسبی برای آشنایی با نحوه زندگی، آداب و رسوم، پوشش محلی مردان و زنان، نحوه پخت غذاهای محلی و آیینهای خاص این استان است.

در ورودی این موزه از رخت کنی وجود دارد و به حوض سنگی هشت ‌ضلعی با چهار بازو ختم می شود و در آن آیینهای ویژه استحمام در دوره های گذشته نیز با تعبیه مجسمه هایی به نمایش در آمده است.

آثار و دست نوشته های مربوط به هویت تاریخی و فرهنگی این منطقه در این موزه می تواند اطلاعات ارزشمندی از گذشته درخشان مردم این استان در اختیار بازدید کنندگان قرار دهد.

موزه مردم‌شناسی اردبیل,حمام آقانقی,گردشگری اردبیل,اردبیل

موزه مردم‌شناسی اردبیل

در هیچ استانی نمی توان نمونه این حمام های تاریخی را مشاهده کرد و تبدیل آن به موزه باعث شده علاوه بر تماشای آثار باستانی بتوانیم معماری یک حمام قدیمی را هم ببینیم.

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده