بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا


  • تپه باستانی آناهیتا که طی سالیان از آن به اسامی آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده به شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است.
  • این تپه در قسمت غربی شهر سرعین قرار دارد که از کاوش‌های انجام یافته در این منطقه اشیاء و سفالینه‌هایی به بدست آمده است که قدمتشان به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

تپه باستانی آناهیتا

معبد آناهیتا سال‌ها محل عبادت و ریاضت مغ‌ها و موبدان زرتشتی بوده است و این معبد و حوالی آن به نام ساری قیه ییلاق آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است. از آتشکده‌های باقی مانده در این منطقه معابد آناهیتا و آتشکده آذرفریق هستند. بعد از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی، ساری قیه و اهمیت معابد و آتشکده های آن رفته رفته در ذهن مردم کمرنگ‌تر شده و با این وجود بقایایی از آثار مربوط به دورهای سلجوقی، ایلخانی، قراقویونلوها و آق قویونلوها که نشانه‌هایی از حکومت آنان بر این سرزمین بوده، وجود دارد. در اوایل دهه چهل به دلیل ساختن یک منبع آب آشامیدنی بر روی تپه آناهیتا از سوی مسئولان شهر سرعین بقایای دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از بین رفت. معبد آناهیتا سال ها بعنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرارمی گرفت که بنا بر روایات در زیر این تپه و قلعه آن راه های زیرزمین وجود داشته که خروجی یکی از آنها در محدوده میدان گاومیش گلی شهر سرعینه که الان مسدود است. البته تونل‌های فرعی دیگری هم در این رابطه با کاربری‌های متفاوت وجود داشته است.

تپه باستانی آناهیتا,معبد آناهیتا, آتشکده آذرفریق,گردشگری اردبیل,اردبیل

تپه باستانی آناهیتا

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده