مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» مجسمه شیر سنگی همدان

مجسمه شیر سنگی همدان

شیر سنگی همدان

  • آدرس: همدان، بلوار آیت الله طالقانی، خیابان امیرکبیر، میدان سنگ شیر
  • تاریخ ثبت در آثار ملی ایران: 15 دی 1310

مجسمه شیر سنگی از یادمان‌ های تاریخ باستان در شهر همدان است که در انتهای خیابان ۱۲ متری سنگ شیر و در وسط میدان مربع شکلی به همین نام قرار گرفته‌ است. تپه‌ ای که در حال حاضر مجسمه شیر سنگی بر روی آن واقع شده تپه باستانی است زیرا تابوت متعلق به دوره اشکانی از آن محل کشف شده و فعلاً در موزه تپه هگمتانه نگهداری می‌ شود. این مجسمه به همراه قرینه اش ابتدا در دروازه شهر همدان قرار داشته‌ است و اعراب به هنگام فتح همدان آن را باب الاسد به معنی دروازه شیر نامیده‌ اند.

شیر سنگی همدان,مجسمه شیر سنگی,گردشگری همدان

شیر سنگی همدان

در سال ۳۱۹ هجری قمری نیز که دیلمیان همدان را به تصرف خود در آوردند دروازه شهر را به کلی تخریب کردند. مردآویج دیلمی قصد داشت یکی از آنها را به ری منتقل نماید ولی چون موفق نشد پنجه‌ های یکی از شیرها را شکست و دیگری را به طور کامل تخریب نمود مجسمه آسیب دیده تا سال ۱۳۲۸ هجری شمسی بر روی زمین افتاده بود تا اینکه مهندس سیحون طراح و معمار آرامگاه بوعلی آن را در محل فعلی نصب کرد. در عصر اسلامی، این شیر را محافظی برای شهر و طلسمی برد بیماری تلقی می کرده‌ اند. جویندگان گنج آن را شکسته‌ اند و برجستگی بینی آن بر اثر بوسه‌ های زنان جویای همسر صاف شده است.

در تاریخ ساخت مجسمه شیر سنگی مورد اختلاف است ولی از نحوه حجاری مجسمه و نزدیکی آن به باروی اشکانیان و کشف تابوت دوره اشکانی از شان محل چنین بر می‌ آید که به اشکانیان مربوط باشد، اما این اثر از یادگار های هنری سلوکی اشکانی می‌ باشد.

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده