بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» منارجنبان خرانق - تنها منارجنبان تمام خشتی دنیا [آپدیت شد]

منارجنبان خرانق - تنها منارجنبان تمام خشتی دنیا [آپدیت شد]

  • آدرس: جاده اردکان به طبس، روستای تاریخی خرانق
  • قدمت تاریخی این روستا بالغ بر ۴۵۰۰ سال تخمین زده می شود. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت روستای خرانق ۴۳۵ نفر می باشد.
  • سوغات روستا نیز پسته و زردک می باشد.

روستای تاریخی خرانق یکی از روستاهای تاریخی ایران است که در شمال یزد و در ۵۰ کیلومتری شهرستان اردکان و ۸۵ کیلومتری شهر یزد، در مسیر جاده اردکان به طبس قرار گرفته است. قدمت تاریخی این روستا بالغ بر ۴۵۰۰ سال تخمین زده می شود. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت روستای خرانق ۴۳۵ نفر می باشد. سوغات روستا نیز پسته و زردک می باشد.

در صورتی که در تابستان به شهر یزد سفر کردید و از گرمای طاقت فرسای این شهر خسته شدید، سری به خرانق بزنید. آب و هوای روستای خرانق از شهر یزد خنک تر بوده و با رفتن به این روستا علاوه بر دیدن آثار تاریخی بسیار زیبا، از هوای خنک این روستا نیز لذت می برید.

آنچه بیش از همه روستای خرانق را ارزشمند ساخته آثار تاریخی روستا است که شامل منارجنبان، قلعه، کاروانسرا، مشهدک، بابا خادم، پل آبراه، شترگلو، قریه شمس آباد، مسجد بیت المقدس، حمام، آسیاب، مسجد جامع، حسینیه و … می باشد.

پل آبراه قدیمی ترین پل انتقال آب در استان یزد می باشد و به سبک ساسانی و رومی بنا نهاده شده است. طول آن ۴۰ متر و ارتفاعش ۷/۵ متر است.

منارجنبان خرانق، منارجنبان یزد

منارجنبان خرانق - تنها منارجنبان تمام خشتی دنیا

مشهدک، قدمگاه و محل اقامت امام رضا (ع) حین سفر از مدینه تا مرو می باشد و از قداست خاصی برخوردار است. بابا خادم نیز بنا به نقلی محل دفن خادم امام رضا (ع) می باشد.

قلعه روستای خرانق که قدمت قلعه و برج و باروی آن، زمان ساسانیان یعنی ۴۰۰۰ سال پیش ذکر شده است و وسعت آن ۱/۱ هکتار می باشد. یکی از عجایب قلعه کوچه های پیچ در پیچ و هولناک آن است که برای غافلگیر کردن دزدان و راهزنان مورد استفاده قرار می گرفته که یکی از این کوچه ها به کوچه گرگ معروف است.

در درون قلعه و کنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می شود.

منارجنبان خرانق، منارجنبان یزد

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده