بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آب انبار شش بادگیر یزد [آپدیت شد]

آب انبار شش بادگیر یزد [آپدیت شد]

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

آدرس: یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین، کوچه شش بادگیر

نوع: آب انبار تاریخی دوره قاجاریه

تاریخ ثبت در آثار ملی ایران: 4 فروردین 1357

آب انبار شش بادگیر شهر یزد واقع در استان یزد، گرچه از نظر تاریخی قدمت چندانی ندارد، اما با توجه با مهندسی به کار رفته در ساخت آن از بتاهای جالب و دیدنی این شهر به شمار می رود.

برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می شود. در این شهر بیش از ۷۵ آب انبار وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها آب انبار شش بادگیر است.

آب انبار شش بادگیر مربوط به دوره معاصر است و در یزد، محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر واقع شده است. این بنا ۱۸۰ سال پیش در دوره قاجاره ساخته شده که در سال ۱۳۷۱ هجری قمری بازسازی شده است. این بنا دارای دو ورودی شمالی و جنوبی است. راه پله های ورودی در دو طرف مخزن و در امتداد یکدیگر قرار گرفته اند. راه پله ها از دو قسمت روباز و سرپوشیده تشکیل شده و سردر ورودی آن ها در ابتدای قسمت سرپوشیده قرار دارد. از ورودی جنوبی توسط ۵۵ پله به مخزن می توان رسید.

آب انبار شش بادگیر یزد

در جلو سردر این راه پله که در میانه پله ۲۵ و ۲۶ (از بالا) قرار گرفته، یک هشتی با کف آجر فرش قرار دارد. مخزن آب انبار مدور است و بر روی آن ۶ بادگیر زیبای هشت وجهی تعبیه شده است. نیمی از این بادگیرها مربوط به بنای اولیه آب انبار و نیم دیگر مربوط به بازسازی بنا است. بادگیرهای جدید توسط استاد علی سیاه و استاد غلامرضا ساخته شده اند. با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن مشهود است.

از مشخصات این بنا، دو ورودی (یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن)، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است. ورودی آب انبار در قسمت جنوبی است و بین پله های بیست و پنج و بیست و شش آن، از بالا یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعداز هشتی شروع می شود. شیر آن نیز در قسمت ورودی شمالی است. ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر، قرینه ورودی جنوبی است. آب انبار دارای گنبد تخم مرغی شکل است و ارتفاع بادگیرها ۱۰ متر است.

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد در تاریخ ۴ فروردین ۱۳۵۷ با شماره ثبت ۱۶۰۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وبلاگ سفر/تور/گردشگری - safar

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده